artichoke-greenlabox.bg

Какво е артишок и за какво се използва?

Време за четне: 4 минути

Съдържание:

Съществуват много растения, в състава на които се включват вещества, позволяващи им да бъдат еднакво ефективни и в кулинарията, и в лечебните дейности. Такова е ангинари, което е растение с бодлива повърхност, което се състои от големи чашки във виолетов или бял цвят. Познато е още като артишок и се използва в цял свят по различни предназначения. 

Какво представлява артишокът?

Артишокът е високостъблено растение, което достига височина до 1 метър. Използва се както в ранен етап на своя растеж, от който се вземат младите пъпки, така и когато узряват шишарките. Пиковият сезон, в който можете да откриете най-лесно ангинари, е през месеците март, април и май. В днешно време се предлага целогодишно, защото присъства активно в кулинарията. Има и късна реколта, чийто добив е през есента. 

Смята се, че произхожда от Средиземноморието, но се използва от хиляди години и в Америка. Освен хранителната му стойност, още през Древността откриват и лечебните му свойства. До началото на 20-и век употребата му не е била толкова разпространена, но към днешна дата се радва на голям потребителски интерес. В резултат на това се отглежда в множество страни.


В световен мащаб се предлагат три разновидности на този зеленчук:


  • йерусалимски – цветът варира от бежов до кафяв. Грудката му има вкус на ядки;


  • френски – за ядлива част се използва пъпката. Отглежда се активно в Америка и Европа;


  • китайски – ядливата част от тази разновидност на растението представлява малки грудки, които се обработват по специфичен начин. Първо се бланшират, след което се отстранява непотребната част. Отглежда се в Европа и Близкия Изток.

Какви са ползите от консумацията на артишок?

В състава на артишока се включват полезни витамини, минерали и други микронутриенти като мед, фосфор, магнезий, калий, манган. Има висока хранителна стойност, защото съдържа и мазнини, белтъчини и въглехидрати, които придават на зеленчука питателност и насищат организма при консумация с жизненоважни елементи. Артишокът има високо съдържание на цинарин, което е и сред основните предимства на зеленчука. Цинарин е мощен антиоксидант, който благоприятства множество процеси в тялото и подобрява функциите му. Този антиоксидант не може да бъде открит в друг плод или зеленчук, което прави конкретния вид незаменим. 

Основните ползи, които носи, са:


  1. Подобрява функцията на черния дроб

    Благодарение на цинарина, който е с високо съдържание, излишните соли и токсини бързо се изчистват от организма, което води до подобрение на функцията на черния дроб. Освен това приемът на хранителни добавки, съдържащи екстракт от листата на растението, водят до регенерацията му. Това благоприятно действие се дължи на силимарина и цинарина.


  1. Полезен е за сърдечно-съдовата система

    Приемът на екстракт от листата на ангинари може да снижи значително нивата на лошия холестерол, познат като LDL. Това се дължи на антиоксидантното действие, което стимулира организма да преработва холестерола по-бързо и да го изхвърля. Освен това екстрактът от листата на ангинари влияе и върху кръвното налягане. Хора с хипертония, които употребяват хранителна добавка със съдържание на това растение, успяват да го регулират. Това подобрява работата на сърцето.


  1. Използва се за подагра

    Антиоксидантното действие повлиява положително и състояния като подаграта. Благодарение на цинарина, тежките метали, соли и излишни вещества се изхвърлят от организма.


  1. При диабет

    Повлиява добре кръвната захар и помага за понижаване на нивата ѝ в кръвта. 


  1. Подобрява храносмилането

    Редовната консумация на артишок влияе и върху храносмилателната система и чревния тракт. Подобрява храносмилането, намалява киселините, болките и подуването, както и влияе добре върху състоянието на жлъчката. Намалява и нивото на оксипурин в кръвта. 


Благодарение на високото антиоксидантно съдържание и множество микронутриенти, които имат голяма полза за функционирането на организма, можете да използвате този зеленчук и при отслабване. Антиоксидантите спомагат за изчистване на токсините, солите и шлаките от тялото, което повлиява положително процеса по загуба на тегло.

Как можем да приемаме артишок?

Има два основни начина, по които да приемате артишок:

  • чрез хранене – този популярен начин за употреба не само носи ползи на организма, но и задоволява вкусовите рецептори. Подходящ компонент е към здравословното и балансирано меню и активен участник в създаването на хранителни режими. Най-подходящо е да се консумира в сварена, задушена или печена форма. Може да се използва за приготвяне на различни ястия, подходящи за закуска, обяд и вечеря. Комбинира се отлично с месо и други зеленчуци. Можете да използвате сърцевината на зеленчука за направата на свежа салата, а останалата част да напълните с любими хранителни продукти и да запечете във фурна;


  • посредством хранителни добавки – друг ефективен начин за прием на артишок, е чрез употреба на хранителни добавки с неговото съдържание. Ще откриете множество такива на пазара, които най-често са под формата на таблетки или капсули. В хранителните добавки се използва най-често екстракт от листата, които имат лечебни свойства. 

За какво да внимаваме при консумация на артишок?

Въпреки полезните свойства на това лечебно и едновременно с това вкусно растение, има и противопоказания за употреба. На първо място, следете за качеството на продукта, който купувате. Важно е да притежава виолетови чашки. Ако забележите потъмнели участъци, е по-добре да се ориентирате към друга партида, защото този зеленчук е много нетраен. Трябва да се консумира в рамките на няколко дни, а съхранението му задължително трябва да бъде в хладилник, за да запази своите положителни свойства и вещества. 


Ако сте склонни към подуване, избягвайте прекомерната консумация на този зеленчук, защото в състава му се включва вещество, наречено инулин, което предизвиква именно това състояние. Високото му съдържание или прекомерно количество в някои ястия може да предизвиква изменение на вкусовите характеристики на останалите компоненти. Съчетавайте го със силно изразени вкусове. Можете да постигнете добър ефект чрез комбинирането му с чесън или босилек. 


Има хора, които проявяват чувствителност към този природен дар, а именно алергични реакции. Ако забележите, че при хранене или прием под формата на добавки изпитвате дискомфорт, е важно да преустановите консумацията.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Абонамент за бюлетин
* задължителни полета
/ ( мм / дд )
Най-четени:
ПРЕПОРЪЧАНИ ПРОДУКТИ
ПУБЛИКУВАНО ОТ
СХОДНИ СТАТИИ