biotin

Какво е биотин и защо да го приемаме?

Време за четне: 4 минути

Съдържание:

За да постигнете желаното безупречно състояние на вашите коса, нокти и кожа, трябва да помислите не само за външното приложение на продукти, но и за вътрешната грижа за тялото. Сред натуралните съставки, които благоприятстват организма и се откриват в естествено състояние в организма, се откроява биотинът. Какво трябва да знаете за него, за какво помага и какви са противопоказанията за употребата му?

Какво е биотин?

Биотинът е познат още като H или B7 и е част от групата B на витамините. Той участва в процесите по преобразуване на приетата храна в енергия. Наличието му в необходимите количества е много важно, защото именно B7 отговаря за разграждането на въглехидратите, мазнините и протеините. Участва в синтеза на мастни клетки и аминокиселини и в производството на ензими, важни за функцията на костния мозък, кръвните клетки и тъканите. Има значителна роля за усвояването на протеините в тялото. При термична обработка запазва своите свойства, затова биотинът е широко приложим в козметичната и фармацевтичната промишленост.

Какви са ползите от приема на биотин?

Биотинът е жизнено необходимо вещество, което има участие в редица метаболитни процеси. Недостигът му влияе неблагоприятно върху организма и се отразява пряко върху външния облик.

  1. Помага за здрави коса, кожа и нокти

Биотинът е познат още като витамин на красотата, защото наличието му в нужните количества се отразява на състоянието на косата, кожата и ноктите. Той действа като регулатор на клетъчния метаболизъм. Подобрява здравето на космения фоликул, действа като помощно средство срещу косопада, отговаря за блясъка и здравината на косъма и ускорява растежа. Именно витамин B7 образува кератина, който също има съществена роля в състоянието на вашата коса. Именно недостигът на витамин B7 и кератин влияе върху косопада и може да е причина за себореен дерматит. Поддържането на необходимото количество в организма се отразява благоприятно върху кожата, поради своето антиоксидантно действие. Подобрява еластичността на кожата, укрепва имунитета на кожата, забавя процеса на стареене на епидермиса и възстановява увредените тъкани. Повлиява здравината на ноктите и служи като превенция от гъбични заболявания чрез укрепване на естествената бариера.

  1. Може да регулира кръвната захар

Благодарение на свойствата му да повишава ензимите, наречени карбоксилази, биотинът влияе върху нивата на кръвната захар. Именно тези ензими осъществяват контрол и регулират отделянето на инсулин. Приемът на витамин B7 е подходящ за диабетици от тип 1 и 2. Подобрява инсулиновата резистентност.

  1. Повишава нивата на енергия

Сред основните функции на биотина е да преработва въглехидрати, мазнини и протеини и да ги превръща в енергия. Чрез редовния прием на биотин се намалява усещането за хронична умора, отпадналост и се повишава тонуса. 

Помага още за състоянието на нервната система, има психологическа и антистрес функция и подобрява физическата активност. Смята се, че недостигът на витамин B7 може да повлияе на организма чрез редица симптоми, като: сухота на кожата, накъсване на косъма и оредяване на космената покривка, депресия, напукана уста, умора, отпадналост, липса на енергия, загуба на апетит и други. Според проучвания, дефицитът на това важно вещество води до дисбаланс в метаболитните процеси, нарушаване на имунната функция и повишена чувствителност на кожата, скалпа на косата. Възможно е острият дефицит да причини спад в имунитета и да направи организма по-чувствителен към възникването и развитието на инфекциозни заболявания.

Именно поради тези причини, приемът му е необходим за поддържане на здравословното състояние.

Как да си набавим биотин?

Биотин може да се набави по два основни начина:

  • храна – за да избегнете дефицита и неприятните симптоми, свързани с него, може да си набавите този витамин чрез консумацията на храни, в чието съдържание се намира. Като такива се окачествяват плодовете и зеленчуците, като авокадо, гъби, карфиол, банани, ягоди, малини, боровинки, къпини. Открива се още в месото – пуешко, свинско, говеждо, както и в рибата – тон, сардини. Може да си набавите количество и от този жизненоважен елемент чрез консумацията на бадеми и черен дроб;

  • хранителни добавки – когато не консумираме достатъчно често гореизброените храни или имаме явен недостиг на елемента, е добре да се ориентираме към прием на хранителни добавки, който да се комбинира вашите навици и балансиран режим. Те не са заместители на основното хранене, а само допълнение към него. Може да срещнете хранителни добавки под формата на желирани капсули или таблетки. Съдържа се и в препарати, които служат за подпомагане и ускоряване на процеса по изгаряне на мазнини. Това се дължи на антиоксидантното действие. Може да се комбинира с други полезни съставки, като канела и кератин, или да се предлага самостоятелно. Препоръчителният дневен прием зависи от вида на хранителната добавка и милиграмите. 

Открива се още като част от формулата на множество козметични продукти, които да подхранят кожата, косата и ноктите. Съдържа се в терапии за коса, шампоани, балсами, спрейове, олиа и други. Открива се в различни ампули и концентрирани разтвори за лечение на косопад, както и при много дермокозметични шампоани за премахване на пърхот и себореен дерматит. Среща се в терапии за нокти, под формата на подхранващи продукти, топ лакове и други.

Намира се в кремове и лосиони за тяло, които служат за овлажняване и подхранване в дълбочина.

За какво да внимаваме при прием на биотин?

Въпреки че се смята за нетоксичен и здравословен, защото е водоразтворим и при прием на по-голяма доза от необходимата се изхвърля чрез организма, все пак е възможно да възникнат странични ефекти. Смята се, че повишеният прием на биотин води до често уриниране и влияе на изпотяването. При по-чувствителните организми може да се наблюдават гадене или диария.

Смята се, че няма противопоказания за употребата на биотин, който е подходящ както за бременни, кърмещи, така и дори за деца. Специалистите съветват винаги да се спазват препоръчителните дози, посочени на хранителните добавки.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Абонамент за бюлетин
* задължителни полета
/ ( мм / дд )
Най-четени:
ПРЕПОРЪЧАНИ ПРОДУКТИ
ПУБЛИКУВАНО ОТ
СХОДНИ СТАТИИ