celery-greenlabox.bg

Защо целината е толкова полезна?

Време за четне: 3 минути

Съдържание:

За създаване на балансиран хранителен режим, трябва да използвате продукти, богати на витамини, минерали и фибри, като зеленчуци и плодове. Има натурални хранителни продукти, които освен да обогатяват организма с полезни вещества, имат и лечебни свойства. Като такова растение се откроява целината. Научете повече за състава, приложението, начина на приготвяне и противопоказанията при консумацията ѝ.

Кои са полезните съставки в целината?

Целината е отлично допълнение към всеки хранителен режим, защото има много ниски въглехидратни стойности и калории – на 100 грама се откриват 42 kcal. В това растение се съдържат витамини K, C, B6. Витамин K отговаря за минерализацията на костите, съсирването на кръвта и поддържането на нормални количества калий в организма. Витамин C е известен имуностимулатор и антиоксидант, който подпомага функциите в цялото тяло и го прочиства от токсини. Витамин B6 подпомага производството на хемоглобин, поддържа мозъчната функция и повлиява благоприятно сърдечно-съдовата дейност.

Открива се високо съдържание на фосфор, натрий, както и желязо, мед, манган. В състава се включват аминокиселини, каротин, етерични масла и апиол, именно благодарение на който се дължи и спецификата на вкуса.

Какви са ползите от целината?

Освен отлично допълнение към много ястия, целината има и множество лечебни свойства. Благодарение на своя състав, включващ протеини, минерали, витамини, аминокиселини и фибри, целината притежава противовъзпалителни, антиоксидантни, алкализиращи, укрепващи и регулиращи свойства.

Помага за добро храносмилане

Именно фибрите, участващи в състава, подпомагат храносмилането, благоприятстват стомашно-чревния тракт, пречистват червата и се грижат за поддържането на полезните бактерии, част от Микробиома, които да преборват патогените.

Подпомага отслабването

Коренът съдържа етери, които повишават физическата издръжливост, дават енергия и тонус на тялото, подобряват усвояването на протеини в организма. В семената се съдържат флавоноиди, които ускоряват метаболизма и подпомагат процеса по изгаряне на мазнините.

Намалява възпалението при заболявания като артрит и подагра

В екстрактът от семената и стъблото на целината се съдържа специфично вещество, което не може да се открие в останалите части на растението. То се нарича 3-n-бутилфталид и осигурява баланс на химичния състав в тялото, което от своя страна контролира ежедневните функции на организма. Спомага за намаляването на пикочната киселина, чиито високи количества са отговорни за подаграта и укрепва имунитета, който води до поява на ревматоиден артрит. Облекчаването на симптоматичните прояви се дължи и на наличието на мед и калий, известни като превантивни срещу артритни заболявания. 

Понижава холестерола

Растението понижава нивата на лошия холестерол в кръвта, което отново се дължи на 3-n-бутилфталида. Веществото понижава липидите и подобрява състоянието на сърцето.

Понижава кръвното налягане

Ценното вещество, съдържащо се в семената на растението, помага за регулиране на кръвното налягане и намаляване на рисковете от сърдечни заболявания. Това се дължи на съдържанието на екстракти, като метанолови и хексанови, които влияят върху циркулацията на кръвта.

Подпомага функцията на бъбреците

Отново благодарение на понижаването на пикочната киселина. Целината действа диуретично и се бори с бактериите в пикочните пътища и бъбреците. 

Растението помага още при болки, има отношение към по-бързото заздравяване на рани, влияе върху състоянието на кожата. Приема се като средство за превенция на Паркинсон, имуностимулатор и в подкрепа на опорно-двигателната система и костната плътност.

Как можем да приемаме целина?

Приемът на зеленчука може да бъде разнообразен – под формата на храна, напитка и хранителна добавка.

Може да го включите в менюто си, като независимо дали ще го консумирате в суров вид или преминал термична обработка, полезните свойства се запазват. Комбинира се с други кореноплодни зеленчуци за направа на пюрета и участва като съставка на много супи по традиционни български рецепти. Добавя се в салати и се използва за направа на сос към местни ястия. Листата на растението се използват като подправка – пресни или сушени.

Ако искате да консумирате целина на сок, може да я съчетаете с друг полезен зеленчук или плод, както и да я добавите към вашето смути.

Когато не успявате да си набавите полезните вещества чрез храната, приемът на хранителни добавки може да ви ги осигури. Най-често се използва екстракт от семената на целина, където се открива специфичното вещество 3-n-бутилфталид, полезно при ревматизъм и подагра.

В случай че искате да осъществите прием на целина като хранителна добавка, винаги спазвайте препоръчителните дози, дадени в указанията от производителя.

За какво да внимаваме при консумация на целина?

Растението е полезно и се характеризира с висока толерантност, но въпреки това може да възникнат странични ефекти, което създава противопоказания за консумация. Чувствителността се изразява в кожни обриви, подуване на лигавиците и лицето, стомашно-чревен дискомфорт. Като тежка алергична реакция се определя анафилактичният шок. Ако усетите рязко повишаване на сърдечния ритъм и падане на кръвното, световъртеж, незабавно потърсете медицинска помощ.

Бъдете внимателни с количеството, което консумирате, защото целината може да предизвика фоточувствителност, особено при хора с по-светла кожа.

Друг страничен ефект при прекомерна консумация е диуретичното свойство на зеленчука, което може да предизвика постоянни позиви за уриниране.

Смята се, че в по-големи количества, растението може да предизвика маточни контракции. Именно поради тази причина, консумацията по време на бременност следва да се ограничи или този зеленчук напълно да се премахне от менюто при бременни. Освен това, според някои проучвания, целината може да предизвика маточно кървене.

3
1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Абонамент за бюлетин
* задължителни полета
/ ( мм / дд )
Най-четени:
ПРЕПОРЪЧАНИ ПРОДУКТИ
ПУБЛИКУВАНО ОТ
СХОДНИ СТАТИИ